علت تغییر رنگ کاشی وسرامیک چیست؟

مقالات

علت تغییر رنگ کاشی وسرامیک چیست؟

تغییر رنگ کاشی و سرامیک یکی از مشکلاتی است که بعضا ایجاد شده و ظاهر کار را با مشکل مواجه می کند. این مسئله روی دکوراسیون تاثیر منفی گذاشته و ظاهری نازیبا و نامتوازن را ایجاد می کند. اما تغییر رنگ سرامیک و کاشی، دلایل مختلفی دارد. شناخت این دلایل به شما کمک می کند که تا حد امکان از آنها جلوگیری کنید. رنگ پریدگی کاشی و سرامیک یا کم رنگ شدن و یا تغییر رنگ، ممکن است بر اثر ضربه یا عوامل دیگری ایجاد شود. حتی گاهی کیفیت متریال به کار رفته در سرامیک و کاشی موجب تغییر رنگ آنها می شود. اگر دلایل تغییر رنگ کاشی و سرامیک را بشناسید، از بروز این اتفاق جلوگیری کرده و متحمل هزینه های مربوط به تعویض کاشی نخواهید شد.

 

دلایل تغییر رنگ کاشی و سرامیک

به طور کلی عوامل مختلفی رنگ کاشی یا سرامیک را تغییر می دهند. ممکن است کاشی ها از ابتدا و در مراحل ساخت، مخدوش شده و یا رنگ آنها تغییر کرده باشد. در این صورت باید در زمان نصب کاشی و سرامیک، به این مسئله دقت کرد. اما گاهی کاشی کاملا سالم است و به درستی نصب می شود. اما پس از مدتی، رنگ آن تغییر کرده و ظاهر بدنه یا کف محیط را مخدوش می کند. در ادامه مهم ترین دلایل تغییر رنگ کاشی و سرامیک را بررسی می کنیم.

تغییر رنگ در بسته بندی پیش از نصب

گاهی کاشی ها و سرامیک ها به دلایل مختلفی رنگ آنها را در کارتن تغییر می کند. جالب است بدانید که این اتفاق در کاشی هایی که درجه بالاتری دارند مانند درجه سه یا درچه چهار ممکن است اتفاق بیفتد. تغییر رنگ کاشی و سرامیک در این شرایط، معمولا مربوط به شرایط تولید مانند وزن لعاب روی کاشی، حرارت و زمان پخت، عوامل فیزیکی و شیمیایی فرمولاسیون لعاب است. در این صورت عملا نمی توانید کار خاصی انجام دهید و بهتر است از کاشی هایی که رنگ متفاوت تری دارند، در نقاط دورتر بدنه یا کاف استفاده کنید.

تغییر رنگ کاشی و سرامیک پس از نصب

بیشترین نوع تغییر رنگ کاشی و سرامیک، مربوط به بعد از نصب آنهاست. رنگ پریدگی یا کم رنگ تر شدن یا تیره شدن کاشی و سرامیک، در این نوع تغییر رنگ بیشتر مشاهده می شوند. این دلایل بیشتر شامل عواملی همچون کیفیت کاشی و سرامیک، نوع نگهداری از کاشی و سرامیک، جایگاه استفاده از کاشی و سرامیک و تعمیر نا مناسب این المان هاست. در چنین شرایطی بهتر است به فکر تعویض کاشی یا سرامیک باشید.

آب نخوردن کاشی و سرامیک پیش از نصب

شاید برای شما جالب باشد که خیس و آب بندی نشدن پیش از نصب هم یکی از دلایل تغییر رنگ کاشی و سرامیک محسوب می شود. دلیل این مسئله آن است که رطوبت موجود در سیمان یا چسب پس از نصب توسط کاشی جذب می شود. همین مسئله، رنگ کاشی را تغییر داده و مشکلاتی را ایجاد می کند.

عدم درزگیری و بندکشی مناسب میان کاشی ‌ها در هنگام نصب

اگر متوجه شدید که رنگ کاشی یا سرامیک ساختمان شما پس از نصب تغییر کرده است، احتمالا درزگیری و بندکشی آن به درستی انجام نشده است. در میان کاشی و سرامیک نصبی درزهایی وجود دارد که قطر آنها بین چند میلی متر تا یک سانتی متر است و معمولا پس از نصب کاشی و سرامیک با استفاده از پودر بندکشی پر می‌شوند. اگر این درزها به خوبی پر نشوند پس از مدتی آب به زیر کاشی نفوذ پیدا کرده و به مرور ممکن است موجب تغییر رنگ آن شود.

ضد آب نبودن کاشی و سرامیک

اگر کاشی و سرامیک در محیط های مربوط نصب می شوند، بهتر است ضد آب باشند. در غیر این صورت احتمال تغییر رنگ کاشی و سرامیک بسیار زیاد خواهد بود. مثال بارز این موضوع، کاشی های به کار رفته در حتمام هستند که بعضا شاهد تغییر رنگ آنها هستیم. بنابراین بهتر است برای چنین مکان هایی حتما از کاشی های ضد آب و با کیفیت بالا استفاده شود.

استفاده از مواد شستشوی غیر استاندارد و نامناسب

یکی دیگر از دلایل تغییر رنگ کاشی و سرامیک، استفاده از شوینده های نامناسب است. باید بدانید که برخی از کیفیت ‌های کاشی و سرامیک، توان کمتری در مقابل برخی از مواد شیمیایی دارند؛ بنابراین استفاده از این شوینده ‌های اسیدی یا بازی سبب می‌شود که رنگ کاشی و سرامیک برای همیشه تغییر کند و جلا و درخشندگی آن از بین برود. پیش از انتخاب کاشی و سرامیک مورد نظرتان حتما در مورد مواد شوینده سازگار با آن تحقیق کنید.

تمیز کردن بیش از حد کاشی و سرامیک

اگر کاشی و سرامیک را بیش از حد تمیز کنید، باید منتظر تغییر کردن رنگ آنها باشید. همچنین باید از ابزار درست و مناسب برای این کار استفاده کنید؛ ابزار غیر استاندارد، به مرور باعث ایجاد خط و خش روی کاشی و سرامیک می‌شود که خود یکی از عوامل ایجاد تغییر رنگ در کاشی و سرامیک محسوب می شود.

لعاب لایه نازک در کاشی و سرامیک

گاهی تغییر رنگ کاشی و سرامیک، ناشی از لعاب آن است. توضیح این که لعاب کاشی، یکی از مهمترین بخش هایی است که باعث ضد آب شدن کاشی و سرامیک می‌شود. هر چه ضخامت این لعاب بیشتر باشد به همان میزان جذب آب آن از سطح کاهش می‌باید. در مقابل، لعاب ‌های لایه نازک به آسانی آب را از سطح جذب کرده و باعث تغییر رنگ کاشی و سرامیک می‌شوند.

طرح دار بودن کاشی و سرامیک

طرح دار بودن به تنهایی موجب تغییر رنگ کاشی و سرامیک نمی شود؛ اما به نوعی می تواند در بروز این مشکل تاثیرگذار باشد. همانطور که می دانید، برخی از کاشی و سرامیک ‌ها دارای طرح و رنگ خاصی هستند؛ برای اعمال این طرح ها باید لایه نازکی از لعاب روی طرح کشیده شود یا به طور کل بدون لعاب تولید شود. گاهی ممکن است در طول مراحل تولید، لعاب دچار مشکل شده و به دنبال آن، تغییراتی در رنگ نهایی سرامیک یا کاشی ایجاد شود.

تابش نور مستقیم خورشید بر روی کاشی و سرامیک

برخی از رنگ‌ها در مجاورت نور خورشید دچار آسیب می‌شوند؛ به عنوان مثال کاشی هایی که در آنها از رنگ قرمز استفاده شده است، در مجاورت با نور خورشید تغییر رنگ می دهند. بنابراین بهتر است برای جلوگیری از تغییر رنگ کاشی و سرامیک، کاشی های دارای رنگ های حساس را در محیط هایی که مقابل تابش مستقیم آفتاب هستند، نصب نکنید.

مقالات مرتبط

پربازدید‌ترین‌ها