تفاوت کاشی و سرامیک

مقالات

تفاوت کاشی و سرامیک

آیا می‌دانید که کاشی و سرامیک چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟ جالب است بدانید که بسیاری از افراد از تفاوت این دو المان ساختمانی اطلاع ندارند و به همین دلیل هنگام خرید، اشتباه می‌کنند. در نتیجه کالای خریداری شده برای آنها کاربرد درستی نداشته و عملا بودجه آنها به هدر می‌رود. این درحالی است که با شناختن تفاوت کاشی و سرامیک از نظر جنس، کاربرد و … خرید درست و اصولی خواهید داشت. در ادامه این مطلب، مهم‌ترین تفاوت‌های سرامیک و کاشی را بررسی می‌کنیم تا ضمن شناخت هریک از این مصالح و تفاوت آنها بهترین و کاربردی ترین محصول را خریداری کنید.

بررسی تفاوت کاشی و سرامیک

پیش از این که با تفاوت کاشی و سرامیک آشنا شوید، لازم است که هریک از این محصولات و ماهیت آنها را دقیق‌تر بشناسید. براین اساس، می‌توان این محصولات را به شکل زیر تعریف کرد:

کاشی

کاشی معمولا با استفاده از موادی همچون شیشه، فلز یا سنگ و البته در حرارت بالای 1000 درجه سانتی‌گراد تولید می‌شود. کاشی‌ها دارای اشکال، طرح‌های مختلف بوده و ضخامت آنها معمولا از چند میلیمتر بیشتر نیست. ویژگی دیگر کاشی این است سطح آن با لعاب مات، براق و … پوشانده می‌شود. کاربرد کاشی بیشتر برای پوشاندن کف، سقف، دیوار و یا سطوح دیگر است و در انواع زیر تولید و عرضه می‌شود:

  • موزاییکی
  • سنگی
  • شیشه‌ای
  • سرامیکی
  • پرسلان
  • ویترای

سرامیک

در ادامه بررسی تفاوت کاشی و سرامیک، لازم است که با ماهیت سرامیک هم آشنایی داشته باشید. وقتی برای لعاب روی کاشی علاوه بر مواد استفاده شده از مواد غیرآلی و غیر معدنی نیز استفاده می‌شود، کیفیت لعاب تفاوت پیدا کرده و به آن سرامیک گفته می‌شود. جالب است بدانید که سرامیک‌ها در دمای بالاتری پخته می‌شوند و مرحله پخت آنها چندین بار انجام می‌شود. کاربرد سرامیک بیشتر برای کف، مثلا کف سرویس بهداشتی است.

موارد تفاوت سرامیک و کاشی

به عنوان بخشی از مهم‌ترین موارد تفاوت کاشی و سرامیک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تفاوت ظاهری کاشی و سرامیک

کاشی و سرامیک از نظر ظاهری شباهت زیادی دارند؛ اما نباید از تفاوت‌های جزئی آنها غافل شد. کاشی در مقایسه با سرامیک، کمرنگ تر است و دلیل آن پخت کمتر است. همچنین سرامیک‌ها معمولا ضخامت بیشتری دارند و به مرور زمان، تغییر رنگ نمی‌دهند. اما می‌توان گفت که تنوع طرح و رنگ کاشی بیشتر از سرامیک است و البته مقاومت کمتری در برابر اشعه نور خورشید دارد.

تفاوت کاربرد سرامیک و کاشی

یکی دیگر از موارد تفاوت کاشی و سرامیک، مربوط به کاربرد آنهاست. کاشی ظریف‌تر است و به همین دلیل، معمولا برای پوشش دیوار از آن استفاده می‌شود. این درحالی است که سرامیک به دلیل مقاومت بیشتر، برای پوشاندن کف کاربرد بیشتری دارد. همچنین با توجه به اینکه کاشی نسبت به سرما و گرما مقاومت کمتری دارد، برای استفاده در محیط‌های بسته مناسب‌تر است. نکته مهم اینکه کاشی قدرت جذب آب بالایی دارد و به همین دلیل معمولا برای کف استفاده نمی‌شود.

تفاوت ساختاری کاشی با سرامیک

در بررسی تفاوت‌های کاشی و سرامیک، از ساختار آنها نباید غافل شد. کاشی‌ها از نظر ساختاری دارای دو قسمت سفال و لعاب هستند. این درحالی است که سرامیک از مواد غیرآلی و غیرفلزی و از مخلوط خاک رس و ماسه و فلدسپار تشکیل می‌شود. نکته دیگر اینکه سرامیک‌ها به دلیل ساختاری که دارند، معمولا راحت‌تر تمیز می‌شوند.

تفاوت قیمت سرامیک و کاشی

در نهایت قیمت هم یکی از فاکتورهای مهم در بررسی تفاوت کاشی و سرامیک است. در مجموع، نوع و مدل و کیفیت کاشی یا سرامیکی که انتخاب می‌کنید، در قیمت آن تاثیرگذار است. بعضی از کاشی‌ها قیمتی بالا و نجومی دارند که معمولا برای فضاهای خاص مثل برج‌ها و… مورد استفاده قرار می‌گیرند. سرامیک‌ها هم دقیقا همین شرایط را دارند و برخی از آنها با ارقام بالا قیمت‌گذاری می‌شوند. طبیعتا کاشی‌ها و سرامیک‌هایی که کیفیت پایین‌تری دارند، قیمت کمتری هم دارند.

سخن آخر

آشنایی با تفاوت کاشی و سرامیک به شما کمک می‌کند که ضمن شناخت کاربرد هریک از این مصالح، بهترین و مناسب‌ترین محصول را برای ساختمال خود انتخاب کنید. با توجه به شباهت بسیار زیاد سرامیک و کاشی، بسیاری از افراد در انتخاب و خرید آنها اشتباه می‌کنند. در این مطلب، مهم‌ترین تفاوت‌های موجود در ساخت، قیمت، کاربرد و … سرامیک و کاشی را بررسی کردیم. به این ترتیب ضمن شناخت دقیق کاربرد هریک از این محصولات، اشتباهی در خرید آنها نخواهید کرد.

مقالات مرتبط

پربازدید‌ترین‌ها